Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

cadelin skrev:
Vet att jag har sagt det innan men, visst flaggan är bra men så himla stor nytta har man inte av den -3 eller liknande är bara löjligt.
hmm host *BULLSHIT* host. I varje läge där man funderar på att anfalla GH som har flaggan så vet man att första rundans combat kommer man förlora med en ungefär lika bra enhet pga flaggan. Detta gör att man påverkar motståndarens spel med ett 15 poängsitem. Så från andra sidan bordet David så är flaggan sjukt bra. Men -3 är lite over the top.

Jag skulle föreslå första gratis nr 2 och 3 -2 4+ -4 eller nåt
Jag förstår inte, varför -4 för flaggan? Vad är det för fel på -1.
Man riskerar likväl att förlora om man assaultar en lika bra enhet fast den enheten har ett powerweapon på sin sergeant. Alla item man har påverkar väl motståndarens spel? Man står inte still med sin tank inom 12" från en gubbe med meltabombs, och då snackar vi ett 5p item. Sedan överskattar många effekten av bannern.

Grovt räknat:
Av 30 attacker lär 5 slå ettor och 15 träffa. Med bannern blir det kanske 18 träffar.
15 träffar slår 3 ettor för att wounda, 8 woundar, med bannern blir det 9 wound.
8 wounds så dör 3 marines, med bannerns 9 wounds dör 3 marines.
Fiendens attacker (om de var lika bra), gör 8 wounds som ger 3 failed saves, varav 1,5 får slås om så det dör 2 marines.

Så den stora cheesiga skillnaden är att de dör lika många av fienden, medans grey hunters dör en mindre! Verkligen inte värt -4 i komp ens på den 6:e enheten.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Med flagga gör de 36% mer skada och tål 50% mer.. ja den förtjäner mycket minus...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och nästan ingen dör plasmadöden när de skjuter rapid fire...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag har inte inset hur bra den var innan man räknade på den.. -5 i komp för varje flagga är rimligt.. kanske lite mer om man har flera..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Nefrums skrev:Med flagga gör de 36% mer skada och tål 50% mer.. ja den förtjäner mycket minus...
@Jeppa: 50% mer tålig stämmer inte, du klarar inte automatiskt 1:orna du måste fortf. slå dom igen. 36% orkar jag inte räkna på...

@Pelle: Man använder den bara i en assaultfas så rapid med plasma skiter sig, annars hade det ju varit SJUKT bra hahah =)

@Acad: Ditt system med första gratis andra -1 osv. ger ju typ samma utfall som förslaget som diskuterades med första två -1 stycket men övriga -2. Det lär vara infinitdecimal skillnad i 99% av alla SW-listor.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jo men jag massuppfittade att det var -1 i grunden på de två första så då är det väl bra att vi är överens :)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Det sjukaste med flaggan är om man adderar en Wolfguard terminator med stormshield i en greyhunter enhet så blir han nästan helt odödlig i 1 runda. Eftersom mot vnliga attacker får han re-rolla 1:an han dör på och mot powerweapon attacker är det "nästan" som han har 2+ invul.. värd kombo att tänka på =)
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag har mött en flaggtung-armé (mannen från vidderna) och det var antagligen en av de brutnaste matcherna i mitt liv.
Den är oändligt bra på allt. Och nästan gratis.
-5 är väldigt rimligt.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tror det är bättre att ha kvar flaggan på -1 och ge mer minus om man kombinerar den med annat (som Power Weapons, Wolf Guards osv) och sen även lägga på ett extra minus om man tar många. Kanske lägga minuset på -2 i grund. En 10a utan närstrids specialvapen ska ju inte behöva bestraffas med -5 för att ha en häftig flagga med sig.
Alexander Merinen

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nefrums skrev:Med flagga gör de 36% mer skada och tål 50% mer.. ja den förtjäner mycket minus...
Det där stämmer ju inte (om inte jag räknade fel). De gör 11% mer skada och tål inte heller 50% mer. På första savet dör de visserligen 50% mindre, men de har fortfarande 33% chans att de dör på rerollen.

Edit: De både gör 33% mer skada och dör 33% mindre.

Och tål gör de inte mer om det handlar om powerweapon-attacker, och de flesta wounds som marines tar i närstrid är från powerweapons.

Den är visserligen bättre kombinerat med andra saker (powerweapons, stomrshields etc.) men då är det ju också fler minus som spelar in.
Papa D skrev:Det sjukaste med flaggan är om man adderar en Wolfguard terminator med stormshield i en greyhunter enhet så blir han nästan helt odödlig i 1 runda. Eftersom mot vnliga attacker får han re-rolla 1:an han dör på och mot powerweapon attacker är det "nästan" som han har 2+ invul.. värd kombo att tänka på =)

Med tanke på hur mycket en stackars spacewolf betaler för stormshield/thunderhammer-combon så är det bara rätt att den är bra.

Skriv svar