7th edition förändringar
Re: 7th edition förändringar
"As you read through the rules, you will notice some of the text is bold, like this. This highlights the most important elements of the rule in question and helps bring it to your eyes when skimming a page. This should not be mistaken for representing the whole rule though, as the surrounding text often confers context and relevant exceptions. Instead, it should be used as a quick solution to finding the essence of a particular rule. If a rule is short and concise, or is in bullet points, there will rarely be any bold text as the rule is already easy to find." (från första sidan av reglerna)
Texten "The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level." är i fetstil och således en sammanfattning som inte bör tolkas utan kontext. Läser man resten av reglerna för psychic powers så står det endast att man får kasta en power om man har warp charge dice kvar och psykern ifråga inte har kastat samma power innan. Aldrig någonting om mastery level.
Med hänsyn till bara de reglerna så är det redan så att antalet krafter man kan kasta beror på mastery level, eftersom mastery level begränsar antalet krafter man har. Alltså är den fetstilade textens innebörd uppfylld även om man får kasta hur mycket som helst.
Jag ser ingen anledning att anta att man bara får kasta en kraft per mastery level annat än att "det har varit så förut".
Texten "The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level." är i fetstil och således en sammanfattning som inte bör tolkas utan kontext. Läser man resten av reglerna för psychic powers så står det endast att man får kasta en power om man har warp charge dice kvar och psykern ifråga inte har kastat samma power innan. Aldrig någonting om mastery level.
Med hänsyn till bara de reglerna så är det redan så att antalet krafter man kan kasta beror på mastery level, eftersom mastery level begränsar antalet krafter man har. Alltså är den fetstilade textens innebörd uppfylld även om man får kasta hur mycket som helst.
Jag ser ingen anledning att anta att man bara får kasta en kraft per mastery level annat än att "det har varit så förut".
Bara för att man ska läsa mer text för att få en kontext kan inte kontexten få meningen att förlora sin betydelse. Fetstilade regler är fortfarande regler inte bara något man kan kasta bort för att det inte står samma sak någon annanstans. Din tolkning att mastery level begränsar antalet krafter man har är en sanning med modifikation eftersom det finns andra saker som också påverkar det (t.ex. om man har force weapon). Enligt dig skulle alltså en psyker ML2 kunna kasta allt från 2 till 4+ krafter beroende på val och vapen. Då tappar den fetstilade meningen sin betydelse eftersom antalet krafter inte alls är beroende på ML utan på ML plus en massa annat. Då hade det varit mycket enklare att skriva "The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on how many psychic powers he knows." vilket verkar vara din tolkning. Varför blanda in ML om det inte alls är en begränsning för hur många powers man kan kasta?skl skrev:"As you read through the rules, you will notice some of the text is bold, like this. This highlights the most important elements of the rule in question and helps bring it to your eyes when skimming a page. This should not be mistaken for representing the whole rule though, as the surrounding text often confers context and relevant exceptions. Instead, it should be used as a quick solution to finding the essence of a particular rule. If a rule is short and concise, or is in bullet points, there will rarely be any bold text as the rule is already easy to find." (från första sidan av reglerna)
Men visst, inte är det tydligt
Oavsett känns det i de flesta fall rätt irrelevant :p
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Fast det har ju inte varit en spell per lvl tidigare, eftersom det har berott på vilka spells man kastat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Loudhoward
Det var max en spell/lvl tidigare och enligt den "populära tolkningen" är det fortfarande det.DHettNeck skrev:Fast det har ju inte varit en spell per lvl tidigare, eftersom det har berott på vilka spells man kastat.
Det har verkligen varit 1 spell/level tidigare. Hur har det annars varit?DHettNeck skrev:Fast det har ju inte varit en spell per lvl tidigare, eftersom det har berott på vilka spells man kastat.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
Det har inte funnits någon sådan regel. Du får gärna ge en sidhänvisning i så fall. Eldrad tex kunde utan problem trolla 4 spells och aktivera sitt svärd fastän han bara vara lvl 4, det fanns ingen regel som hindrade detta. Det enda naturliga hindret var att det tog slut på WC precis som jag tycker det är nu i 7:th också.Flogger skrev:Det har verkligen varit 1 spell/level tidigare. Hur har det annars varit?DHettNeck skrev:Fast det har ju inte varit en spell per lvl tidigare, eftersom det har berott på vilka spells man kastat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Ni "regelvrängare" glömmer en sak. Reglerna är skrivna för "vanligt" folk. Inte enkom för juridikstuderande m.m.
Jag läste upp stycket jag citerade innan för min sambo. Hon är ändå rätt vanlig. Därefter frågade jag henne helt enkelt hur många besvärjelser en level 3 magiker kan kasta per runda. Gissa svaret? 3.
Hennes uppfattning var dessutom att det inte ens finns något utrymme att tolka annorlunda. Dvs. raka motsatsen till Trögers ståndpunkt. Intressant.
Reglerna ska inte analyseras sönder och samman som om det vore lagtext. De ska kunna läsas och förstås av barn.
(Med regelvrängare avses i ovanstående post de som på engelska hade kallats rules lawyer.)
Jag läste upp stycket jag citerade innan för min sambo. Hon är ändå rätt vanlig. Därefter frågade jag henne helt enkelt hur många besvärjelser en level 3 magiker kan kasta per runda. Gissa svaret? 3.
Hennes uppfattning var dessutom att det inte ens finns något utrymme att tolka annorlunda. Dvs. raka motsatsen till Trögers ståndpunkt. Intressant.
Reglerna ska inte analyseras sönder och samman som om det vore lagtext. De ska kunna läsas och förstås av barn.
(Med regelvrängare avses i ovanstående post de som på engelska hade kallats rules lawyer.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag anser att Tröger har helt rätt. Sedan är det ju så att man bara kan kasta de spells man har och hur mycket WC man har. Tror inte detta kommer bli en jättestor fråga vid bordet men säkert kommer diskussionen fortsätta länge här på forumet.
- DHettNeck
Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 årRöde skrev:Ni "regelvrängare" glömmer en sak. Reglerna är skrivna för "vanligt" folk. Inte enkom för juridikstuderande m.m.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis