Team Tournament 2014

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Mortarion

Re: Team Tournament 2014

Inlägg av Mortarion »

Hej igen! Fler frågor:

1. Den nya versionen av Invisibility ger -2 i WS/BS om man attackerar målenheten. Det innebär att orker och andra med BS2 över huvud taget inte får skjuta på den, ens med snap shots (regelboken sid 9 och 32). Är det meningen eller ska det in ett "to a minimum of 1" i texten?

2. Eftersom det finns en specialtabell för tactical objectives antar jag att orker och space wolves inte använder sina egna tactical objectives, right?

3. Är det bestämt något om hur lång tid matcherna kommer att vara? Det exakta schemat är inte så noga, men det vore bra att veta om en lite långsam spelare som jag kommer att hinna spela orker med tanke på tactical objectives, omvandlingstabell för objektiv och en förhållandevis stor andel motståndare som inte är så turneringsvana.

4. I uppdrag 4, hur avgör man vilka objektiv som är värda vad? Slumpar man ut objektiven till spelarna innan man placerar dem, så att man vet vad man själv placerar ut men inte motståndaren? Eller delar man ut en etta, en tvåa och en trea till varje spelare och sedan plancerar man ut dem så att man vet vad man själv placerar ut men inte motståndaren? Eller slumpar man efter att man har placerat ut dem, så att ingen av spelarna vet vad de är värda förrän efteråt? Eller något helt annat, som jag inte har tänkt på?

5. Man kan ju bara klara två tactical objectives per runda. Om man skulle uppfylla kriterierna för tre, hur avgör man vilka två som uppfylls? Väljer man eller slumpar man? Och vad händer med det tredje? Har man kvar det eller discardas det?

Newyn

Inlägg av Newyn »

Kan svara på fråga 2
Det är de sista 18 tactical cards som används och de är samma för alla. Det är de 6 första som är annorlunda för de olika lagen.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Angående invis borde absolut to a minimum of 1 läggas till. 2-4 får Hylander svara på.

Max

Inlägg av Max »

Tror det finns en regel i boken som säger att det inte kan bli sämre än 1. Men är inte hundra.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Max skrev:Tror det finns en regel i boken som säger att det inte kan bli sämre än 1. Men är inte hundra.
Det gäller bara I. BS kan gå ner till 0, men inte lägre. Och har man 0 får man inte skjuta alls.

orgasmatron

Inlägg av orgasmatron »

LillePer skrev:en dread på elite och en på heavy är ok. (notera dock att en elite dread och en elite vendread är samma val dvs INTE ok)
Taget :)

Jonke

Inlägg av Jonke »

Förtydligande fråga angående If a Tactical Objective is drawn that is impossible, during the game, to score you may discard it at once and draw another.

Får man bara kasta kort som aldrig varit möjliga att klara eller även kort som inte längre är möjliga att klara? T ex om jag möter en spelare med en flyer och skjuter ner den i runda 2 och sen drar scour the skies i runda 3. Får jag kasta den då? Jag kan ju inte klara den nu men den är ju teoretiskt möjlig att klara under matchen.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:Hej igen! Fler frågor:

2. Eftersom det finns en specialtabell för tactical objectives antar jag att orker och space wolves inte använder sina egna tactical objectives, right?
Nope de använder inte sina egna.
3. Är det bestämt något om hur lång tid matcherna kommer att vara? Det exakta schemat är inte så noga, men det vore bra att veta om en lite långsam spelare som jag kommer att hinna spela orker med tanke på tactical objectives, omvandlingstabell för objektiv och en förhållandevis stor andel motståndare som inte är så turneringsvana.
Vi kommer troligen ha 3.15 för pairings och match. Så det blir nog lite tight så orkhorde kan vara lite knepigt om du är galet noga med deploy/move
4. I uppdrag 4, hur avgör man vilka objektiv som är värda vad? Slumpar man ut objektiven till spelarna innan man placerar dem, så att man vet vad man själv placerar ut men inte motståndaren? Eller delar man ut en etta, en tvåa och en trea till varje spelare och sedan plancerar man ut dem så att man vet vad man själv placerar ut men inte motståndaren? Eller slumpar man efter att man har placerat ut dem, så att ingen av spelarna vet vad de är värda förrän efteråt? Eller något helt annat, som jag inte har tänkt på?
Jag skall förtydliga detta i uppdragen. Tanken är att man lägger ut 1,2,3 vardera och att de vänds upp efter valet av deployment. Förslagsvis tar man objektiv 1,3,5 och den andre tar 2,4,6 där 1 och 2 är värda 1VP i slutet 3 och 4 värda 2 VP samt då följdaktligen 5 och 6 blir värda 3 VP.
5. Man kan ju bara klara två tactical objectives per runda. Om man skulle uppfylla kriterierna för tre, hur avgör man vilka två som uppfylls? Väljer man eller slumpar man? Och vad händer med det tredje? Har man kvar det eller discardas det?
Man väljer vilka man vill klara i slutet av rundan. De man väljer att inte färdigställa kan man discarda eller behålla på eget val.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jonke skrev:Förtydligande fråga angående If a Tactical Objective is drawn that is impossible, during the game, to score you may discard it at once and draw another.

Får man bara kasta kort som aldrig varit möjliga att klara eller även kort som inte längre är möjliga att klara? T ex om jag möter en spelare med en flyer och skjuter ner den i runda 2 och sen drar scour the skies i runda 3. Får jag kasta den då? Jag kan ju inte klara den nu men den är ju teoretiskt möjlig att klara under matchen.
Du får bara kasta de som är omöjliga inför matchen. I ditt exempel ovan så får du inte dra om kortet.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Är schemat 1+3+1 eller hur ser det ut? Tycker längre matchtid hade varit riktigt nice.

Skriv svar