Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

leidstedt skrev:Overkligt. Commisarer hade aldrig stått framför Hive Tyranten så länge det fanns levande Guardsmen.
Den kommer att bli episk. Mycket cool idé.
Ha! :lol: :lol: :lol:
Sant.. Tänkte inte så långt!
Tack! :D
Ismeno skrev:Otroligt cool idé och väl genomfört. Allt är cool, men texten i boken får farbrors hjärta att klappa lite extra.
Tack! :D
Vädring av Japanska byggmodeller samt kalligrafi och teckningar, vägen till farbrors hjärta går inte på de vanliga stigarna!
Elevatorlake skrev:Kul, annorlunda och väl genomfört diorama! :)
Vart köpte du dagsljuslampan?
Tack! :)
Lampan köpte jag på Kjell & Company, typ "fotograferingslampa, kallt ljus (dagsljus)", 299kr.
sefiii skrev:holleeee shiiiittttt
det där är helt otroligt. Snyggt diorama.
(if words could kill) var tvungen.......
:lol: Tack!

Från diorama till en första Traitor Guard!
Förrädarna är den öppet synliga delen av min Genestealer Cult, som på Dagen D förråder folket och hjälper kulten att komma till makten! (You rebel scum)
Det är gamla hederliga metallmodeller till Mordian Iron Guard som jag använder.
Mina Traitor Guards kommer att gå i lila och benvitt, vilket bryter helt mot de smutsiga hybriderna från underjorden.
Baserna, zombieögonen och att lila både är en spot-color på hybriderna och en dominerande färg på Traitor Guardsen knyter förhoppningsvis ihop dem som en enhetlig armé när fler blir klara, samtidigt som det är tydligt att det är styrkor från två helt olika läger som strider tillsammans med samma mål.

Bild

Bild

Bild
Traitor Guard (Neophyte), Neophyte Hybrid och Acolyte Hybrid.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Det blev minsann en skön spelkväll igår i goda vänners lag!
Komp 20, 1250 poäng var, två mot två, lagen rullade vi fram på plats!

Tyranider & Tau mot Eldar & Space Wolves
Jag gillar att ta med lite udda enheter som sällan slåss, den här gången blev det en stor grupp Raveners som var det exotiska inslaget i en lista som i övrigt hade en Flyrant, en Carnifex, Zoanthropes, Warriors och Devilgaunts.
Mycket puffror, inte vad någon väntade sig från Tyraniderna.

Bild
En fin liten by!
Klassiskt med långsidor som deployment, objetivkort och de vanliga warlord-kill etc. Högarna med fruktlådor är objektiven!

Båda hade flyt med korten så poängen rasslade in, samtidigt så var det jämt skägg med dödandet.
Jag gillar verkligen mjuka listor där det inte finns något som kan blåsa bort halva armén och där de som var tuffa för 20 år sedan är tuffa nu med, som en Dreadnought, en Carnifex eller karaktärer som Fuegan.

Bild
Det brukar vara hyfsat bekvämt för den som spelar i lag med mig, jag måste ju fram, så camping är tillåtet.
Tyraniderna vällde fram centralt, Tau höll flankerna under uppsikt och gav supporting fire.

Min Flyrant är alltid på en flygarbas när han flyger. Flygare är uppe i luften, det känns mer rätt. Han ser mer, och han syns mer, precis som alla vanliga flygare. Och det ser ju så mycket coolare ut! :D

Några roliga höjdpunkter:

- En Zoanthrope överlevde 3 hela rundor locked in combat. T4 och 3++ save kan räcka långt!

Bild
- Raveners är beasts och gjorde en 11" charge efter 12" move, vilket räckte till att ringa in en Falcon med Fuegan och hans Fire Dragon retinue. De wreckade tanken, men eftersom den var helt inringad så blev det ett snöpligt slut för alverna. Innebrända Fire Dragons.

- Carnifexen skulle storma in och rädda Zoanthropen från den läskiga Space Wolf snubben med 2+ armour:
D3 Hammer of wrath, rullar en 1a. Woundar på 2+, rullar en 1a.
Space Wolfen slår först. Träffar med 2 attacker, S6 AP4. Woundar på 4+, woundar båda.
Carnifexen har 2 wounds kvar, men har fått Feel No Pain.
3+ save, rullar 1 och 2. 5+ FNP, rullar 2 och 2.
Sex tärningar rullade, totalsumma 9. Carnifex död.

Väldigt jämt när vi stämde av poängen inför sista rundan vi orkade med, runda 5.
Jag gick för en Hail Mary...
Flyranten hade 3 wounds kvar och var den enda som kunde knipa Linebreaker åt oss, men inte i luften.
De andra var på jakt efter en Warlordkill.
Han flög rakt in i deras deployment och sköt ner 3 av 4 kvarvarande Dire Avengers, vi behövde döda enheter för att plocka ett kort till. Riptiden la allt krut (har tau krut?) på att skjuta ner den sista Dire Avengern och fixade det!
Med det var vi klara med vår sista runda, 13 poäng till oss.

De gick för Warlord kill och sköt på Flyranten, men gjorde bara 1 wound.
Helt enligt planerna så misslyckades han sedan att hålla sig i luften, kraschade och tog 1 wound till, men låg nu på marken i deras deployment med 1 wound kvar = Linebreaker! :lol: :lol: :lol:

De skulle döda en psyker, men Flyranten hade de inget som kunde nå och den sista Zoanthropen i närstrid klarade sina tre 3++ saves like a boss.
I Assaulten lyckades de ändå med lite mop up och nådde 14 poäng de med. De var på håret till att plocka fler poäng, men vi med, tex en 4+ istället för en 3a på en run från några fire warriors och vi hade plockat ett kort till, och vi rullade bara 3 poäng på våra 2d3or.

Oavgjort blev det till slut, 14-14, vilket kändes helrätt!

Det var roligt att komma loss en kväll och rulla lite tärning! :wub:

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tack för batrep och bilder :) Alltid roligt med oavgjort - alla vinner och spännande hela vägen ut!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Härligt att se en screamer killer på slagfältet! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

sefiii

Inlägg av sefiii »

härlig batrep ;) alltid kul att se fights där folk har kul
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:Tack för batrep och bilder :) Alltid roligt med oavgjort - alla vinner och spännande hela vägen ut!
Absolut! Alla nöjda, då har baske mig alla vunnit! :D
Elevatorlake skrev:Härligt att se en screamer killer på slagfältet! :)
Tack! Han vilar några dagar nu, på fredag är det dags igen!
sefiii skrev:härlig batrep ;) alltid kul att se fights där folk har kul
Tack! Just det är ofta något som får avgöra beslut när vi spelar: Vad är roligast? Den säkra manövern, eller den riskfulla? Vi är inte bra på att spela, men vi har roligt! :lol:

Jag läser ofta gamla White Dwarfs, inte ens den nya tjocka nuvarande ger mig samma glädje som de med Fat Bloke, Adrian Wood, hobbytips och hemmabyggen, gästkrönikörer och allmänt flum.
A Tale of Four Gamers har rullat några gånger, det är alltid roligt att följa och läsa om tankar bakom armébyggen och se dem växa fram.
Därför bjuder jag nu på en veckospecial:

Bild

Jag kommer aldrig att spela i SM. Jag har inte alls de ambitionerna med mitt spelande, att bli så bra så att jag kan tävla mot de bästa. Jag spelar bara några gånger om året, min hobbytid lägger jag mest på att måla gubbar och terräng.
Men nu på fredag, då smäller det, vi ska ha en speldag inom föreningen!
Det krävs lite pusslande då de flesta av oss har familjer att lösa sig från, men vi blir 8 spelare plus en icke spelande arrangör som kör dagen lång i en Bygdegård utanför stan!

1250 poäng, Komp 20.
Min lista är en blandning av lite grejer som är bra och lite grejer som jag tycker är roliga att ha med:

Bild

Jag vet att det här inte är en proffslista och att många val går att byta ut mot något bättre, men det här är en lista som jag tror att jag kommer att ha kul när jag spelar med, vilket är hela poängen för mig! :mrgreen:
Lite om mina tankar bakom mina val:

Bild
HQ: Hive Tyrant, vingar, 2xTwin Linked Devourers.
Han är med för att han är bra. Det är ganska många ägg i samma korg med warlord, psyker och en femtedel av totalpoängen på en enda modell, men HQ-alternativen är inte något jag faller pladask för.. Deathleaper, Old One Eye, en Tervigon eller en Tyranid Prime gillar jag inte riktigt. Eller jag giller Tyranid Prime, att kunna ha honom i en enhet, men han är inte vidare prisvärd.
Eftersom jag valt att spela ett gäng Raveners så behövde jag något som var snabbt nog att ge dem Synapse, vilket jag tycker att han gör bäst.

Bild
Troops: 20 Devilgaunts.
"Det är ju bara gaunts" brukar det heta tills de börjar skjuta. De här är jag väldigt svag för! Ingen vill rulla mängder av saves, inte ens med 2+ armour. 3 skott per Gaunt är grymt bra, även om de dör som flugor när någon skjuter tillbaka.

Bild
Troops: 5 Warriors.
Poängen räckte inte till Deathspitters på alla. Jag hoppas på att inte möta allt för mycket S8, jag gillar verkligen mellanviktarna bland Tyraniderna. De här ska gå med Gauntsen för att både ge dem synapse och för att addera ännu mera skytte till dem.

Bild
Elite: Zoanthropes x 2
Psykers och Synapse, det är bra grejer! Jag hade tänkt ha de var för sig för att få totalt 6 warp charges, men då sprack kompen så jag fick stanna på 4. (2 från Hive Tyranten, 2 från dessa som en Brood of Psykers)
De kommer att hänga kring Carnifexen och förhoppningsvis få iväg lite magier som gör skada på någon, eller skyddar någon om jag lyckas få Catalyst (Feel No Pain) på dem eller Hive Tyranten.

Bild
Fast: Raveners Brood 1.

Bild
Fast: Raveners Brood 2.
Egentligen ville jag ha en jätteblob på 8 gubbar, men kompen var på håret och om jag splittade på dem kom jag under gränsen. Jag gillar dem. De är en rejäl glaskanon, men på komp 20 så kan de göra en hel del skada innan de dör!
Om de springer mot något som inte kan skjuta ut dem på en runda så är de nästan garanterat i närstrid runda 2, vilket är både roligt och bra. Hela konceptet med Beasts i Tyranidarmén tycker jag är helrätt, det är det helt för snålt med i codexen. Snabba rackare som är in your face på några sekunder, som i fluffet! Jag gillar också att de har svans och 6 armar; Det är en skön look och inte alls det vanliga monstrets anatomi.

Bild
Heavy: Carnifex med 2xTL Devourers.
Egentligen gillar jag close-combat Carnifexes ännu mera, men det brukar mest bli 3 rundors vandring innan de dör, utan att ha slagits ett enda dugg. Inte roligt.
Den här modellen är en av mina absoluta favoriter, den gamla Screamer Killern! Pimpad med pang-pang, klart han ska vara med!

Bild
Heavy: Toxicrene
Igen: Vilken modell!! Helt chanslös mot armour, men grym mot allt med Toughness om han väl kommer fram till dem!
Möjligheten att instakilla något är alltid kul, om än bara på 6or.
Möjligheten att instakilla sig själv är också kul på sitt sätt! :mrgreen:
Han skjuter en large blast som woundar på 2+ (poison) och instakillar på 6or. Range 12", BS3. Det är rysk roulette vid varje skott!

Det ska bli kul att vara iväg med gubbgänget en heldag, vi är alla taggade till tänderna efter att ha löst oss från jobb och familjer! :lol:

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Intensiv hobbyvecka med både speldag på fredagen och målartävling på söndagen!
Mitt bidrag till tävlingen blev jag klar med på lördagskvällen och lämnade sedan in det 25 minuter före tävlingsstart på söndagen. :mrgreen:

Det blev lite mera pyssel på basen för att ge mer djup åt min skapelse.

Book of Nids
Människor måste få veta. Måste få en chans att försvara sig.
Långt nere i källarvalven, bakom två dörrar som bara kan öppnas med det nyckelpar han alltid bär med sig, skriver han ner det han vet.
Att läsa en sådan bok är belagt med dödsstraff.
Att äga den? Då väntar något mycket värre än en snabb död.
Så vad för straff kan då väntas för den som skriver boken?
Tiden kommer att ge honom svaret.
När alla vet sanningen är hans livs stora uppdrag fullbordat, han möter då sin dom med frid i sinnet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skelettet är en akvariepryl, mynten är blandade mynt från olika delar av världen med som fått nya metallfärger. Penseln är helt enkelt en pensel som jag målat om, bläckflaskan har det varit nässpray i. Nycklarna tror jag kommer att saknas till någon skänk här hemma någon gång, de låg ett köksskåp och har nu fått nya färger. Ljuset är av play-doh med ett gem som veke.

Jag är nöjd med mitt bidrag, och det gick bra på tävlingen! :D

Bild

Det var kul att se nivån på tävlingsbidragen, även de utanför pallplats var väldigt fina.
Det här är ju bara en liten stad på en ö mitt ute i Östersjön, men vi har många duktiga och engagerade hobbynördar!

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Grattis! Riktigt coolt och unikt diorama

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Stort grattis!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Naz87 skrev:Grattis! Riktigt coolt och unikt diorama
Ismeno skrev:Stort grattis!
Tack!! :D

Tillbaka till Trettondagens turnering:

Bild

1250p, Komp 20, uppdrag från Eternal War, dvs inga objektivkort.
Vi var 8 spelare där majoriteten av oss spelar hellre än bra och där vi har hyfsat dålig koll på vad de andra arméernas modeller gör för något - upplagt för en trevlig dag!
Första omgången var helt fri lottning, jag hamnade mot Necrons.

Match 1 - Tyranider vs Necrons
Uppdrag: 5 objektiv att hålla i slutet, plus de vanliga sekundära.

Necrons bestod av två båtar, två stora units med warriors, en unit med något som såg tuffare ut än warriors, en flygare och två lorder gömda i var sin av de stora warrior-enheterna.
En snabb genomgång innan slaget sa mig att det skulle bli en tuff nöt att knäcka.. AV13 på båtarna och 4+ 4+ save på gubbarna.. Flygaren skulle säkert också blåsa min Hive Tyrant av brädet, han har ju bara 4 wounds.

Bild
Vi behöll båda två våra arméer ganska samlade, vilket gjorde att 2 objektiv hamnade helt utanför matchen.
Mina 2 grupper av Raveners var det enda snabba hotet mot hans båtar, så de fokuserade Necrons på att panga ut de två första rundorna, vilket de klarade runda två. 5+ save är inte det nya svarta. :mrgreen:
Jag sköt och sköt, men Necrons är tåliga. Ingen plockade first Blood.

Flygaren kom in och beamade ner sin last framför mina styrkor.
Min flygande Hive Tyrant klarade sig helt oskadd genom Necronflygarens eld och lyckades sedan skjuta ner den!
Charmen med att vara allmänt dåliga är att gubbar kommer i kontakt med varandra som inte skulle göra det om vi hade haft full koll, såsom en Toxicrene och ett gäng tuffa Necronsnubbar.

Bild
Nom Nom Nom. Ett gäng rök i striden, resten av dem när de bröt ihop och flydde. Glufs!

Bild
Vi betade av varandras arméer sakta men säkert, på den nivån att vi båda tyckte att det gick ganska dåligt i striden. :D
Jag försökte sänka en båt med mina Zoanthropes psykiska krafter, men den jinkade snyggt och klarade sig.
Jag lämnade några tappra Termagaunts till att hålla ett objektiv, sedan var min plan att norpa ett med Toxicrenen och ett med Hive Tyranten och kanske få en bonus med en Warlordkill. Jag kunde även plocka linebreaker med Hive Tyranten, men jag skulle sno objektivet av några Necron Warriors så att de samtidigt tappade det.

Bild
En lyckad långcharge med Carnifexen fick stopp på båten!
D3 impact hits med S9, sen var den borta!
Gubbarna i den blev tyvärr inte pinnade av explosionen och pepprade sedan ut min Toxicrene. Fasen.
Den briljanta planen var ju att han och Carnifexen skulle skjuta och äta upp Warlorden med sin enhet och sedan consolidata bort till ett objektiv och ge mig två sådana..
Carnifexen gjorde vad han kunde ensam, men Warlorden och 2 warriors blev kvar.
Inget objektiv och ingen warlordkill...

Han hade en båt som linebreaker och höll ett objektiv med sina andra warriors = 2 poäng.
Jag hade 1 objektiv med mina Gaunts och inget mera, men min Hive Tyrant skulle fixa biffen!
Han hade landat bakom warriorsen och det var bara en enda warrior som stod närmare objektivet än honom från det hållet, snubben som stod närmast och skulle dö först om jag sköt!

12 twinlinked S6 skott med BS4, en Necron Warrior att döda - vad kan gå fel?
8 hits, efter reroll. 5 wounds. 3 saves. 2 Resurrection rolls. INTE. EN. ENDA. DÖDAD. :lol: :lol: :lol:

Så kan det gå. Hans warriors var Ob.sec, så 2-1 till Necrons istället.
Med 4 matcher och totalsegern till den med flest VP efter 4 matcher så var det ingen bra start med 1 poäng. :mrgreen:

Skriv svar