Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

:lol: :lol: :lol:

Tack alla! :wub:

Äntligen klar med Gruvplanen! :mrgreen:

Bild
Kullarnas nivåer är 2" höga, de är inte difficult terrain men kostar 2" att gå upp eller ner för. Dubbla nivåer, dvs kanter som är 4" höga, kan enheter inte gå upp eller ner för.

Bild
Gruvan har 7 numrerade ingångar. Alla enheter som kan gå in i byggnader kan gå in i gruvan, på samma sätt som de går in i en byggnad.
Enheter som går in i gruvan hamnar i Ongoing Reserves.
Gruvan är inte lätt att hitta i, så tärningen avgör vart enheten kommer ut. De kan inte komma ut genom samma som de gick in i, rullar du det numret så räknas det som nummer 7.
Du kan välja mellan att kuta genom gruvan i full fart, försiktigt utforska eller något däremellan - tillvägagångssättet avgör hur enheten kommer ut ur gruvan:
1d6: Enheten får gå, skjuta och charga.
2d6: Enheten får gå och skjuta.
3d6: Enheten får bara gå.
Välj en tärning, inga rerolls.

Bild

Bild

Bild
Kring gruvan finns 6 övergivna fordon. Dessa innehåller var sin datalog, med tidigare färdrutter sparade. Genom att samla in och samköra dessa kan gemensamma tidigare koordinater hittas, vilka sannolikt indikerar platser för andra gruvor.
Dessa 6 fordon är därför objektiv som ska hållas vid spelets slut.

Bild
Gruvtåget fungerar ännu! Alla arméer kan använda det. 5 modeller på 25mm baser kan åka.
Open Topped, Fast, AV10, 3HP, Smoke Launchers (gasar och bromsar du samtidigt ryker motorn)

Bild
Om du åker in i gruvan med tåget kommer det ut på andra sidan nästa runda.

Bild

Bild
Gruvkontoret räknas som en ruin. Den raserade bottenvåningen är difficult terrain, inte övriga. Så länge som hela enheten är i huset så är de i coherency

Bild
Det finns två stegar på utsidan av huset, en till varje våningsplan.

Bild
Rälsen är inte difficult terrain. Modeller på rälsen får ingen cover. Modeller bakom rälsen får 5+ cover.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Underbart! Riktigt skojiga extraregler till brädan. Sköna bilder dessutom. Gillart!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Haha - fantastiskt bräde och tillhörande regler. När man inte trodde du kunde ta det till nästa nivå så gör du det. Hoppas få möjligheten att spela på denna härlighet.
Hatten av.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Röde skrev:Underbart! Riktigt skojiga extraregler till brädan. Sköna bilder dessutom. Gillart!
Tack! :D
Nurgle skrev:Haha - fantastiskt bräde och tillhörande regler. När man inte trodde du kunde ta det till nästa nivå så gör du det. Hoppas få möjligheten att spela på denna härlighet.
Hatten av.
Tack! :D Om inte före det så är det ett av borden på Rauk'n'Rumble som du förhoppningsvis också kommer till!

Från ett bräde till nästa, bäst att köra på när jag är inne i ett stim av motivation!

Kill your Darlings...

Djungelbrädet var väldigt roligt att bygga, och vi hade en del roliga matcher på det, men det var lite för krångligt för många arméer och för excentriskt för många spelare, så nu har Butcher's Cleaver svingats!
Djungelplanen med de höga terasserna finns inte längre.
Alla träterasserna har sågats av, de kommer att användas på någon annan plan, någon annan gång.
Kvar är tre tempel utan tak, varav ett även utan innertak och golv.

Nu blir projektet att förse dessa med tak, göra marken till något som matcher en tempelstad och kräma in lite detaljer och cover.
Spontant tänker jag plattor, murverk och statyer - väldigt romerskt.
Det kan bli snyggt, men matchar inte alls Eldars runor... Eldar bygger inte så.
Tur då att Eldar Exodites valt simplare liv.

"The psycho-plastics like Wraithbone that is the cornerstone of Eldar technology are rare and precious on these remote planets, so the Exodites utilise other substances and rely upon simpler methods.."
"The Craftworld Eldar regard the Exodites as rustic and simple folk -- vigorous and wild compared to their own introverted and often hermetically sealed societies."

Eldar Exodites är lite udda, och om de tänker helt utanför boxen och rider på dinosaurier så kan de även ha fått inspiration för sin arkitektur från andra håll under årens lopp.
Just på den här planeten har de byggt i en romersk-liknande stil. :mrgreen:

12 meter läkt? Dags att fixa till taket?
Hur i hela friden visste snubben på ByggMax det?! Scary! :o

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trodde inte jag skulle hinna klart med hela takstommen redan ikväll, nu måste jag handla mer byggmaterial innan jag kan ta mig vidare!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Bild
Oooh.. Aaaaah...

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Nurgle skrev:Bild
Oooh.. Aaaaah...
:D what he said!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

:D :wub: Tack vänner!

Ny dag nya äventyr!
Jag har en bild i huvudet av vad jag vill det ska se ut som när det är klart, men vägen dit är inte solklar på något sätt.
Det blir lite upptäckter längst med färden, både bra och dåliga.

Långsidorna har jag tänkt grusa och måla likt stenen taket står på, så det klädde jag bara med board.
Gavlarna tänker jag mig samma sorts textur, men sannolikt med någon nivåskillnad och jag vill även karva ur runtext som kan lysas upp med en lampa inne i taket.

Bild

Taket i sig vill jag ha i etager. Dels så bryter det av så att det inte bara blir en enda plan jätteyta, dels så vill jag att samma lampa som lyser upp runorna på gavlarna ska lysa igenom vid varje etage på taket.

Bild

Bild

Bild

Om jag gör hela taket i samma grusiga textur så tror jag det ser ganska enformigt ut, även om det är etager.
Jag vill bryta av med ett annat material, även om färgskalan kommer att vara typ densamma.
Efter lite letande på nätet efter gamla tempel så lärde jag mig att många gamla asiatiska tempel har tak av trä.
Teak och annat ädelträ. Hårt som tusan, tåler tidens tand. Och snyggt!
Exempel:

Bild

Kan jag bygga så? Nej, hela det taket med individuella små takplattor på det sättet.. inte om jag vill bli färdig i år.
Men något i stil med det? Jajemen! :mrgreen:

Som sagt:
Kaptenen skrev:Jag är jäkligt bra på att starta upp stora projekt som i slutändan kräver att många detaljerade delar blir klara, helt utan tanke på hur drygt det kan vara att göra del efter del efter del.. Det löser sig! :D .. tänker jag.
Jo.. men nutidsjag ska vara glad att framtidsjag inte kan komma tillbaka och dela ut örfilar efter att än en gång ha slutfört ett jätteprojekt som nutidsjag tanklöst påbörjat!
....jag kan ju täcka varje takplan med kaffepinnar! Målade gråaktiga sedan så kan de gå som teak, något varje kaffepinne säkert blir stolt över! :D

Bild
Kanske något för ambitiöst igen ja.... men men, nu ska det slutföras!

Det är ett stort takbygge som inte kommer att fylla någon praktisk funktion på spelplanen, men jag vill skapa en känsla.. Det visuella och berättelsen kring slaget är själva essensen i hobbyn för mig.
Jag gillar alla dessa illustrationer från 40k-universumet med gigantiska byggnader och gubbar som blir jättesmå, något ditåt vill jag förmedla.
Färdigbyggt och målat och med rätt belysning inuti kan detta nog blir riktigt bra när det är klart!

Bild

Bild

Det här tar nog hela veckan.. sen ska jag karva runor på gavlarna! :)

Användarvisningsbild
Jacobi

Inlägg av Jacobi »

Shit, vilket jäkla jobb! Mycket imponerande! Själv är man ju lika händig som katten ungefär så det här är rena science fiction för mig =)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jacobi skrev:...så det här är rena science fiction för mig =)
Öh... ja...

Blir ögongodis det där.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack tack! :D

Jag kämpar på med kaffepinnar och trälim när jag har tid över.
Det blev lite platt, så efter familjeråd (dotter och sambo gav feedback) så kom vi överens om att varje etage blev bättre med ett extra lager pinnar som täcker kring hälften av varje lager. Snabbare sagt än gjort, men med facit i hand så var det ett bra beslut, rent visuellt!

Vad har 1296 kaffepinnar limmade sida vid sida i 8 rader?

Bild

..den sida av taket som är klart!

Bara lika mycket kvar innan det mer roliga börjar, karva runor!

Jag har i andningspauserna varit på inspirationsresor i andra bloggar här och lite överallt på nätet.

Jag beställde ett gäng udda modeller från GW idag, webstore exclusives. De flesta kommer att smälta in som fanatiska kultister i min Genestealer Kult, men först ut blir en Callidus Assassin! Har lite tankar om att göra en väldigt scenisk bas och måla upp henne helt utan tankar på att spela med henne.
Bara måla för att måla är kul - Det är en fin modell!

Skriv svar